Recentioner av 1/16 vagnar.

Behändiga och snygga - här kan du skriva om stridsvagnar i skala 1:16!
Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

johan1 wrote:Fick mitt nya KV-1 metallchassi idag :D

Kan bara konstatera att detta är det bästa 1:16 metallchassit på marknaden just nu, överdrift ? Nej inte alls.
Även ett uppgraderat Tamiyachassi ligger i lä här.
Av att döma från de bilder som fanns på nätet innan releasen så trodde jag att endast spännhjulen var kullagrade, men
det visade sig att alla hjul utom supportrullarna är kullagrade.
Allt är av metall ! och de enkla bandspännarna är ett litet mäterverk i sig själv.
I satsen ingår även ombyggnad för att dra om rökslangarna till ovandelen där de verkliga utblåsen var.

Vikten utan en endaste monterad detalj inuti samt utan band är 3kg :shock:
Chassit ger ett sådant gediget intryck att mitt Tigerchassi verkar klent i jämförelse !
Pris: 160euro - dyrt men värt var enda euro.

........bye bye Tamiya

Image
Mvh

"Jake"

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

:D :D :D inte så mycket att fota. Dina bilder som finns här:
http://minipansar.ecommunity.se/viewtop ... 0&start=75
visar allt som man kan se via datorn. Man måste känna på grejerna för att kunna förstå resten.

Har dock hittat ett fel under monteringen :scratch: Originalväxellådorna har för långa utgående axlar
och de nya drivhjulen kräver att man använder större skruvar vilka inte passar i originalaxeln.
/Johan

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Vad är den inre bredden på skrovet? Sitter och funderar på vad för vxl-lådor man kan stoppa i den.
/Affe

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Mailade Dominique igår och fick veta att de nya drivhjulen till KV:n kräver kortare drivaxlar, vilka han
skickar gratis till mig imorgon - Superservice :thumright:

:@: Affe - Bredden är 112mm
/Johan

Björn Johansson
Veteran
Veteran

kv1 chassi

Post by Björn Johansson »

Grattis till ett som det verkar
kanon köp.

Tar du med det till Jönköping så
man kan beskåda det?
Höres Mvh Björn

johan1
Veteran
Veteran

Re: kv1 chassi

Post by johan1 »

Falckner wrote:
Tar du med det till Jönköping så
man kan beskåda det?
Japp den ska med :salut:
/Johan

Ock3nn
Ny Medlem
Ny Medlem

Köpt Panzer V

Post by Ock3nn »

Fick hem en Heng Long Panther G igår. Första provturen idag, kanske recenserar den senare när jag kört in den riktigt.
Det var bara ett litet problem från början, en skruv på ett av drivhjulen var lös (slarvigt), så hela drivhjulet lossnade. Efter en stunds letande i gräsmattan hittade jag skruven igen och krånglade fast hjulet i bandet igen. Men nu sitter skruvjä**ln fast och kärran rullar fint :D

Här är den jag köpte: http://www.radiostyrda-modeller.se/defa ... ct_id=1082
Metalluppgraderad på Band, Drivhjul och växellåda osv.

Kul första stridsvagn i alla fall :D Min vän tänker troligtvis köpa en KV-1 men helst skulle han vilja ha en Sherman (dock inte M4A1 eftersom han tycker att det gjutna pansaret ser fult ut, hellre svetsat), men oftast är de antingen "j**la fejk" eller för dyra.[/url]
Petter
Adam
Niklas
Sigurd
Adam
Rudolf

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Lycka till med din nya Panther :thumright:

Det är bara att övertala dina kompisar att slå till på någon schysst vagn så ni kan föra krig ( take no prisoners :geek: )
/Johan

Ock3nn
Ny Medlem
Ny Medlem

Post by Ock3nn »

Skruven lossnade igen.... trots hård pådragning, och jag har ej hittat skruven, och kommer troligtvis inte att göra det heller :(
undrar var man kan hitta nya skruvar? den verkade vara defekt eller något man aja, får väl ha tålamod
Petter
Adam
Niklas
Sigurd
Adam
Rudolf

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Sätt Locktite på skruven så den sitter fast
/Johan

Martin
Medlem
Medlem

Heng Long King Tiger

Post by Martin »

Har nu fått hem min Königstiger! Beställde från Rctank.de på Måndagen och den kom till posten på min hemort på Onsdagen, snabb leverans! (hämtade ut den idag Måndag pga bortslarvad avi lapp :roll: ) Den var väl inpackad i en yttre kartong med massor av tejp, intuti den var orginalkartongen och sen var själva rc tanken inlindad i bubbelplast. Den är nu helt standard dvs allt är plast och det följde med lite tillbehör som också såg plastiga ut, men det skall det bli ändring på! :lol: I övrigt så är jag helt nöjd med mitt inköp, kommer bli många roliga dagar/kvällar med diverse modifieringar.

Länk: http://www.rctank.de/product_info.php?p ... dfadfc9147

Bilder:

Image

Image

Image

Image

Martin
Medlem
Medlem

Heng Long King Tiger

Post by Martin »

Öppnade upp vagnen och kikade lite, såg nu att det sitter metallväxellåda i den. Vet dock ej vilken utväxling den har, laddar batterier nu och skall provköra den senare.

Image

Image

Image

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Re: Heng Long King Tiger

Post by Björn Johansson »

Martin wrote:Öppnade upp vagnen och kikade lite, såg nu att det sitter metallväxellåda i den. Vet dock ej vilken utväxling den har, laddar batterier nu och skall provköra den senare.

Image

Image

Image

Grattis nu börjas det :P
Höres Mvh Björn

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Gratulerar till din nya leksak

( Växellådorna är standardutväxlade metallådorna )
/Johan

Martin
Medlem
Medlem

Heng Long King Tiger

Post by Martin »

Tackar. :D

Har nu provkört den, den går fort som en rc bil.. och jag provkörde inomhus. Jag hann köra ca 5min sen gav vänster larvband upp, den drev bara på höger. Har nu mekat isär vagnen och hittar ingen kabel som är lös och den vänstra motorn är stendöd.. :cry: Skall fortsätta med felsökning och se om jag hittar på felet. Surt.

Edit: Har nu hittat felet, vänster växellåda kärvar. Kugghjulen hade kuggat över och låst sig, fick loss dem men det hjälpte inte då växellådan kärvar så mycket så den kommer att låsa sig igen. Skulle vilja påstå att det är dålig kvalite´på växellådan, lite väl mycket glapp och rassel. Hade iförsig ändå tänkt byta dem till 3:1 eller 5:1 men ändå surt när den är helt ny.

Edit 2: Såg nu att ett kugghjul är skevt också, det kanske är sånt man får räkna med när man köper Heng Long? Tog några filmer på växellådan om det är nån som vill kika.

Filmlänkar växellåda Youtube:
http://youtu.be/E4zK3PegnOY
http://youtu.be/hLUrHygt8l0
http://youtu.be/1XKev-epk-M

Filmlänk på provkörningen av King Tiger:
http://youtu.be/997M3uXjf4I