Skalenlig vikt

Här diskuteras allt som har med radiostyrda stridsvagnar att göra!
Post Reply
User avatar
Affe
Medlem
Medlem
Posts: 382
Joined: August 9th, 2008, 11:33 pm
Location: Umeå

Skalenlig vikt

Post by Affe »

Har funderat lite på det här med radiostyrda stridsvagnars vikt. Vill minnas att min KT som jag sålde vägde 4-5kg och personligen har jag inget emot riktigt tunga vagnar även i liten skala. Räknade derför ut den skalenliga vikten för en KT i 1/16 och fick den till ca 16,6kg, tungt och fint :) men inte helt o-uppnåligt, givet att man fixar fjädingen så att den klarar den vikten sen ska ju band och växelådor hänga med också. Hmm undrar vad som kommer hända med KT-vraket som jag har i garderoben i framtiden :D

aja ovanstående kan tolkas som drömsvammel, men ändå rätt intressant tycker jag, vad tycker ni? och vad väger era vagnar?

/Affe

User avatar
Peter
Medlem
Medlem
Posts: 335
Joined: August 28th, 2008, 5:16 am
Location: Boden

Re: Skalenlig vikt

Post by Peter »

Min Strv 103 i skala 1/6 väger just nu in på ca 50 kg. Men den är å andra sidan inte färdigbyggd. Räknar nog på en slutvikt kring 75 - 85 kg.
Skalenlig vikt skulle ha varit 196 kg :D
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

User avatar
Affe
Medlem
Medlem
Posts: 382
Joined: August 9th, 2008, 11:33 pm
Location: Umeå

Re: Skalenlig vikt

Post by Affe »

:) ja det blir ju snabbt svårhanterat i de större skalorna, även knepigare med fjädringen på vagnar som strv103 med bara 8 hjul.

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Re: Skalenlig vikt

Post by johan1 »

@ Peter

196kg låter lite tycker jag, borde inte vikten vara en sjättedel av originalet ?
Kanske tänker jag fel :crazy: men 1/6 är väl en sjättedels storlek av originalet och då borde väl vikten vara samma eller.....
/Johan

User avatar
Affe
Medlem
Medlem
Posts: 382
Joined: August 9th, 2008, 11:33 pm
Location: Umeå

Re: Skalenlig vikt

Post by Affe »

Vikten är beroende av volymen och densiteten. Densiteten är ju den samma oavsett skala. Volymen och således vikten är 1/skala^3 av fullskalevikten.

I skala 1/6 blir vikten alltså (1/(6*6*6))*fullskalavikt

User avatar
Gabriel
Veteran
Veteran
Posts: 952
Joined: August 9th, 2008, 10:30 pm
Location: Sandviken

Re: Skalenlig vikt

Post by Gabriel »

Vikt är viktigt för mig. Min 1:16 tiger II väger lite mer än 10kg men jag törs inte peta i mera vikt pga. fartreglage, motorer och växellådor är hårt pressade som det är. Visserligen har jag stoppat i extra fina växellådor men dom är långt ifrån odödliga. Men jag skulle gärna ha "rätt vikt" på vagnen :mrgreen:
Mvh
Gabriel

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1662
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Skalenlig vikt

Post by cahlfors »

Håller helt med - rätt vikt gör att rörelsen i terrängen blir mer realistisk.

/Christoffer

Christer 2a6
Veteran
Veteran
Posts: 1100
Joined: July 31st, 2016, 6:13 pm
Location: Umeå

Re: Skalenlig vikt

Post by Christer 2a6 »

Vad skulle vikten bli på 1/10 2a6 ? Intresanta tankar!!! Tänkt i dessa banor jag med. Får köpa bly hehehe
Christer2a6 umeå

User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Re: Skalenlig vikt

Post by Morgan »

Du tar skalan upphöjt till 3, alltså i det här fallet 10x10x10, vilket blir 1.000.

En Strv 122 väger 62.000 kilo, så då borde den skalenliga vikten bli 62 kilo.

Samma sak med en 1:16-vagn. 16x16x16 blir 4.096.

Tiger II, som vägde 68 ton fullastad, skulle då egentligen 16,6 kilo i skala 1:16, om man skulle gå enligt verkligheten i respektive skala.

Morgan

Christer 2a6
Veteran
Veteran
Posts: 1100
Joined: July 31st, 2016, 6:13 pm
Location: Umeå

Re: Skalenlig vikt

Post by Christer 2a6 »

Tackar ca 60 kg är inte helt omöjligt om man bygger i stål men i aluminium blir det tufft. Tungt är bra !!!!
Christer2a6 umeå