Mixer för KANONLJUD

Här diskuteras allt som har med radiostyrda stridsvagnar att göra!
Post Reply
cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1655
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Mixer för KANONLJUD

Post by cahlfors »

Många ljudkort kan ju skjuta kanon medan motorn går. Problemet är att det är alldeles för liten dynamik, dvs kanonljudet blir för svagt i förhållande till motorljudet. Min lösning på detta olösliga problem är att ha två ljudkort och mixa ihop utgångarna. Nu har jag ingen erfarenhet av ljudkretsar, utan har bara tillämpat lite basala elektronikkunskaper. Det går säkert att justera designen för bättre ljudkvalitet och prestanda med operationsförstärkare och grejer, men det har jag valt bort pga komplikationen och platsbrist. I modellen finns det förstås gott om plats :angel: , men det är väldigt fullt på kretskortet där allt sitter... :crazy:

En upptäckt jag gjort är att Benedini mini V2 släpper ifrån sig en påtaglig likspänningskomponent. Sådant gillar inte förstärkare, men vissa kan hantera det. Min mixer funkade dåligt med detta, eftersom de använda potentiometrarna är digitala med 127 steg. Vid varje stegändring, blev det ett ljudligt knäpp i högtalarna. Det var också påtagligt dålig ljudkvalité. En kondensator på det berörda ljudkortets utgång löste det problemet. En kondensator spärrar nämligen likspänning, men släpper igenom signalen.

Så här ser kretsen ut (ben-numreringen stämmer inte):
Markering_103.png
Den extra kondensatorn löste problemet med ljudkvalitén och nu återstår bara lite brus vid de högsta ljudnivåerna. Intressant nog gäller det bara kanalen med det nämnda ljudkortet. Kanalen från den gamla TBS5 är perfekt. Var det bättre förr, alltså? Hrmpf! :evil:

//

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2499
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Mixer för KANONLJUD

Post by mrTyko »

Tack Christoffer
Lite skumt att Version 2 av kortet på lågnivå utgången gör detta.
Men det var ju en bra lösning på problemet. :thumbup:

Robert