Byggnader

Rubriken talar för sig själv: ingen radiostyrning!
User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Byggnader

Post by falcon »

Håller på med lite nya byggnader också...
Först en skiss i autocad...
Image

Bygge... Sågade ut lite delar i OSB-skiva.
Image

Image

Det andra huset är gjort i kapa-skiva. Lite lättare att jobba med...
Image
Image

Fortsättning följer.... :wink:
// Falcon

User avatar
Kim
Medlem
Medlem
Posts: 352
Joined: October 24th, 2009, 2:24 pm
Location: Göteborg

Post by Kim »

Fasen vad bra det blev :thumright:

User avatar
shadow
Medlem
Medlem
Posts: 304
Joined: August 5th, 2010, 9:10 am
Location: Skåne

Post by shadow »

Tjusigt :D :D
Peter

Björn Johansson
Veteran
Veteran
Posts: 1208
Joined: September 19th, 2009, 5:50 pm
Location: Skanör
Contact:

Post by Björn Johansson »

Slutar med en hel stad :P

Flott jobb :!:
Höres Mvh Björn

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Post by falcon »

Tack :D Forfarande mycket jobb kvar. Fönstren tar lite tid...
Får väl se hur många hus man får ihop till nästa hobbymässa i Göteborg.
Ju fler hus desto roligare slagfält för pansardueller, under förutsättning att vi får tillräckliga ytor att köra på givetvis, men jag jobbar på det :wink:
// Falcon

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Post by falcon »

Statusuppdatering....

Image
Image

Börjar bli dags att göra fönster... lite mer målning kvar också.
// Falcon

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Post by falcon »

Lite mer om husen...

"skjulet" som är längst till vänster på bilderna, är tillverkat i kapa-skiva. Inte färdigmålat.
Det höga trevåningshuset är i OSB-skiva, vilket ger lite struktur på ytan. Ser ganska OK ut, men lite för grovmönstrat för att vara skalariktigt. Taket är bara obehandlad masonite för tillfället. Får se vad det blir för beklädnad
Det låga "mellanhuset" med platt tak är gjort i MDF. Inte färdigmålat. Det skall bli lite mörkare.
Huset längst till höger är gjort i kapa-skiva. Lättjobbat men inte så tåligt. Taket är bara en kartongskiva just nu. Skall bytas ut mot något annat.

Kvar att göra är fönster. Har köpt 2 mm akrylplast ("plexi"). Får köpa lite 2x3mm trälister också, så är det bara att sätta igång och bygga fönster
// Falcon

User avatar
shadow
Medlem
Medlem
Posts: 304
Joined: August 5th, 2010, 9:10 am
Location: Skåne

Post by shadow »

det ser helt enkelt jätte bra ut, jag är imponerad av dina hus, kan bara tänka mig ett flertal hus till, och så är där är en liten stad
att fightas i, drömmen är ju den att kunna bygga upp en stad från något slag under WW2,
jag ska också ta tag i mina hus när fräsen är klar för dom behöver ha lite färg dom också
Peter

User avatar
Kim
Medlem
Medlem
Posts: 352
Joined: October 24th, 2009, 2:24 pm
Location: Göteborg

Post by Kim »

För dom som är sugna på att rita sina egna hus men är usla på att rita och inte har tillgång till ett bra CAD-program kan jag rekomendera SketchUp ( http://sketchup.google.com/ ).

Var ett tag sedan, testade bara lite snabbt för att ge ett exempel.


Image

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: Byggnader

Post by falcon »

Lite uppdateringar på byggnaderna inför mässan. Har fått i lite fönster. Fortfarande en del kvar att göra innan dom är klara...
Beklagar bildkvaliten. Mobilkameran är inte så ljuskänslig... :oops:
Image
// Falcon

Björn Johansson
Veteran
Veteran
Posts: 1208
Joined: September 19th, 2009, 5:50 pm
Location: Skanör
Contact:

Re: Byggnader

Post by Björn Johansson »

Över fräckt!

Ser riktigt gött ut! :clap:

Det är sånt man drömmer om att få göra
i vår 1/6 skala. Dream on boy :)
Höres Mvh Björn

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Re: Byggnader

Post by johan1 »

Ett fint Jobb :clap:

@falcon
- var har du köpt kapa-skiva ?
/Johan

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: Byggnader

Post by falcon »

Jo, det ser ju lite roligare ut om man har kul miljöer att köra omkring i....
Skala 1:6 byggnader kommer nog också framöver. Får se till att få färdigt några fordon i den skalan först bara. Sedan får man väl hyra en minigrävare och anpassa terrängen hemma så att det blir lite inspirerande utrymmen att köra på :D

Kapaskiva... köpa...? Njae, det var lite utställningsmaterial över från en utställning jag gjorde på jobbet för några år sedan, så jag tog det. Väldigt lätt att jobba med. OSB, MDF och plywood är betydligt krångligare. Funderar som bäst på hur man sågar ut fönster ur mdf-skivor så att det blir rakt.. :crazy: Får se om jag hinner/orkar göra några fler byggnader. Håller på med willys 1/6 bygget också. Bilder och bygginfo kommer så fort jag hinner sätta mej ner och ladda upp bilder och skriva lite.
// Falcon

User avatar
shadow
Medlem
Medlem
Posts: 304
Joined: August 5th, 2010, 9:10 am
Location: Skåne

Re: Byggnader

Post by shadow »

falcon wrote:Jo, det ser ju lite roligare ut om man har kul miljöer att köra omkring i....
Skala 1:6 byggnader kommer nog också framöver. Får se till att få färdigt några fordon i den skalan först bara. Sedan får man väl hyra en minigrävare och anpassa terrängen hemma så att det blir lite inspirerande utrymmen att köra på :D

Kapaskiva... köpa...? Njae, det var lite utställningsmaterial över från en utställning jag gjorde på jobbet för några år sedan, så jag tog det. Väldigt lätt att jobba med. OSB, MDF och plywood är betydligt krångligare. Funderar som bäst på hur man sågar ut fönster ur mdf-skivor så att det blir rakt.. :crazy: Får se om jag hinner/orkar göra några fler byggnader. Håller på med willys 1/6 bygget också. Bilder och bygginfo kommer så fort jag hinner sätta mej ner och ladda upp bilder och skriva lite.
Snyggt jobbat med husen :D .
Du kan ju fräsa ut fönster i en CNC, eller så kan jag hjälpa dig med fräsningen i min CNC
Peter

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: Byggnader

Post by falcon »

Det var ett tag sedan jag jobbade med husen nu... Har varit inne på NC-fräsning för att få snygga hål för fönster, men om det skall funka med min fräs så får jag nog gå ner till skala 1:160... Har funderat på om man kan ta den vanliga överhandsfräsen och göra en mall där man kan "dra runt" fräsen och få ett hål med raka kanter. Ett annat alternativ är att såga upp väggskivorna i raka bitar och bygga ihop klossarna så att det blir utrymme för fönster. På en fasad med 9 fönster och en dörr bör kanske det kunna vara ett bra alternativ. Kan få problem med hållfastheten om man har sågat sönder delarna för mycket. Det kan lätt bli klumpiga lösningar då... Någon som har en laserskärare att låna ut...?
// Falcon