Personliga handeldvapen tyska pansarbesättningar

Diskutera verkliga historiska pansarslag, personer och stridsvagnar.
Post Reply
User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Personliga handeldvapen tyska pansarbesättningar

Post by Morgan »

Hej,

jag undrade om någon här i forumet har koll på vad en tysk pansarbesättning, i mitt fall till en StuG III, hade för personliga handeldvapen. Jag skulle helst av allt vilja veta specifikt för:

vagnchefen, laddaren, skytten och föraren.

Jag planerar att köpa extra utrustning till stormkanonvagnen, därbland personliga handeldvapen med magasin till. Jag har redan gjort ett tvåbensstativ till vagnens MG34 och planerar att köpa en eller två ammunitionslådor till den, likaså planeras även en eller två erövrade sovjetiska PPSh 41 (utan synlig extraammo) samt en Panzerfaust.

Men min fråga är hur många MP40 resp. P38 / Luger som fanns redan från början hos en tysk stormkanonvagnbesättning samt om de eventuellt tog med sig vagnens MG34 om de tvingades utrymma fordonet. Det är främst den frågan jag vill ha svar på.

Vänligen, Morgan

User avatar
MatsF
Medlem
Medlem
Posts: 569
Joined: May 17th, 2009, 2:06 pm
Location: Östra Storgatan 90
Contact:

Post by MatsF »

Morgan jag skall läsa genom min bok:
Warszawa II. Pansarslaget vid Prag: Juli - Sept 1944.
den behandlar ifs: IV.SS-Panzer-Korp vs 1.a Vitryska Fronten, jag skall se vad jag kan hjälpa dig med, men jag kan inte lova att jag hittar något, men om jag inte mins fel blev alla till delade av vapenslag:
Befäl. Pistol Luger.
Övrig personal. Mp40.
I mån av plats eller att välja bort annan utrustning eller mer granater:
Befälet kan också lägga til: Fordonsmina. handgranater.
(panzerfaust/panzerschreck men detta är absolut inget jag vet ).
Mvh:MatsF.

User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Post by Morgan »

Jag fortsätter på den här tråden...

Jag hittade en bild på flera Tiger I med tält gjorda av Zeltbahn-bitar jämte, och detta fick mig att funderar lite, nämligen vilken utrustning besättningen hade med sig i själva vagnen.

Jag vet att (så vitt jag vet) varsin pistol och en MP40 ingick i en pansarbesättnings handeldvapenbeväpning, eventuellt också handgrander, erövrade vapen t.ex. sovjetiska PPSh41 och, om de hade mycket goda kontakter med rätt personer i batalionen, kanske rent av en eller två MP40 till. Men hur var det med övrig utrustning?

Ingick t.ex. varsin Zeltbahn, filt m.m. i en pansarsoldats personliga utrustning?

Är det någon som har någon kunskap om detta?

Morgan

Return to “Pansarhistoria”