Hjälp med stridsvagn

För er som tycker att det är mer sport med mindre vagnar!
Post Reply
IochW
Ny Medlem
Ny Medlem

Hjälp med stridsvagn

Post by IochW »

Hej allihopa på det här forumet!

Jag och min vän håller på att skapa våra egna radiostyrda pansarvagnar som ett skolprojekt och söker eran hjälp.

Jag bygger en stridsvagn som är baserad på stridsvagn 122 i skala 1:20 (Jag försökte mitt bästa :crazy: ) och min kompis gjorde sin baserad på t14 i skala 1:20 (Han försökte också sitt bästa :crazy: ).

Vi ska skriva ut dessa delar i en 3d skrivare och den ska bli ungefär en halvmeter lång och väga mellan 1,5 till 2kg.

Då kommer frågan. Hur starka motorer behöver vi? Vi ska göra den radiostyrd och vi undrar hur starka motorer man behöver för en cirka 2kg pansarvagn och det skulle också vara toppen om ni kunde länka en hemsida där man kan köpa motorerna.

Jag har bifogat bilder på pansarvagnarna. (PS banden är inte med på bilden men vi har band)
Image
Image

Hans K
Veteran
Veteran

Re: Hjälp med stridsvagn

Post by Hans K »

Vilka växlar som behövs beror på en del olika faktorer, som hastighet, styrka, plats,osv, en planet växel med ca 180 varv skulle nog funka bra.

Hans K
Panzar e Kul

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Hej
Kul att ni provar o gör skoj saker.

Här har ni ett exempel på Gearmotor som skulle passa. Länk nedan.
550 motor är nog lite stor till o med men att ha lite extra umpf är ju inte fel.
Sedan är det ju hastigheten, jag själv siktar på 150 till 160 rpm på tandhjulet. I skala 1/16.

Men nu kan ni söka och botanisera.
Glöm inte att visa vad ni kommer fram till är ni snälla.

Robert.

https://www.banggood.com/sv/JGB37-550-L ... mds=search

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Hejsan! Välkomna och vilka fina byggen ni håller på med! Skala 1:20 ligger ju inte allt för långt från 1:16, vilken är den vanligaste skalan bland lite mindre stridsvagnsmodeller. Kanske att drivning till en 1:16-vagn skulle passa era modeller? Hittade den här, men det finns mycket mer till 1:16:

https://www.ebay.com/itm/153709782697?m ... IkQAvD_BwE

Hör av er om ni behöver mer hjälp, och vi vill gärna se bilder på resultatet!

//Erik