verkstaden

Här är det fritt fram att diskutera allt mellan
himmel och jord som inte rör radiostyrda stridsvagnar.
Post Reply
User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

verkstaden

Post by falcon »

Utökning av maskinparken i verkstaden! Åkte upp till Stockholm och köpte Pers gamla fräs. Med en verkstadskran gick det väldigt smidigt att lyfta och lasta den på släpkärran. Var tvungen att såga av mittenstaget på kapell-ställningen, så nu har jag lite att svetsa också, eller hitta en lösning för ett demonterbart stag.
f1.jpg
f1.jpg (114.95 KiB) Viewed 353 times
Ganska lugnt i trafiken, lite halt och bitvis väldigt snöigt! (det var inte med i väderleksprognosen..! :thumbdown: )
f2.jpg
f2.jpg (115.06 KiB) Viewed 353 times
Kom hem till slut efter många mil & timmar på vägen. Fräsen blev blöt o fick ytrost, trots kapell på kärran
f5.jpg
f5.jpg (98.83 KiB) Viewed 353 times
....så nu är det bara att försöka förstå hur man använder den och vad jag skall ha den till...! :shock:
// Falcon

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2504
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: verkstaden

Post by mrTyko »

Grattis Kenny :thumbup: :thumbup: :thumbup:

User avatar
Erik
Global Moderators
Global Moderators
Posts: 737
Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
Location: Gothenburg
Contact:

Re: verkstaden

Post by Erik »

Kul, grattis! Kommer garanterat att vara användbar!

Hans K
Veteran
Veteran
Posts: 1898
Joined: May 25th, 2009, 9:37 pm
Location: Härryda

Re: verkstaden

Post by Hans K »

Den går att ha till mycket. :clap: :clap: :clap:

Hans K
Panzar e Kul

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: verkstaden

Post by falcon »

Tackar...!
Ja, förhoppningsvis kan man använda den till många kul projekt.
Har precis kopplat på strömmen och provat att borra i en träbit, bara för att se hur det rör sej i X- och Y-led. Allt verkar fungera som det skall.
Nästa steg blir att borra i lite aluminiumplåtar. Har många hål att borra på Sherman-projektet :D
Monterar plåtarna på mdf-skivor så bör det funka bra att borra. Måste hitta en chucknyckel som passar. Fick inte med någon...

Länkar till bra nybörjar-videor för metallfräsning mottages tacksamt! :thumbup:
(har kikat lite på http://www.thatlazymachinist.com/ Väldigt grundligt och omfattande, så man hinner nästan tröttna innan man kommer till något användbart)
// Falcon

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2504
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: verkstaden

Post by mrTyko »

Hej Kenny
Kolla in en kanal som heter Blondihacks på youtube.
Den tjejen är riktigt bra på o tala om o visa.
+ att hon inte är långrandig på något sätt.

Hon hoppar över allt det där med hur svårt allt kan vara o så vidare, utan är mer pang på bara.

Till o med jag begriper vad hon visar. :thumbup:

Robert

hailwood
Medlem
Medlem
Posts: 57
Joined: January 20th, 2021, 2:22 pm

Re: verkstaden

Post by hailwood »

Kul att den fick ett gott hem. Byt till snabbchuck så snart du kan - mycket smidigare än chucknyckel, och som Robert nämnde "Blondihacks" är bra att följa på YT.

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: verkstaden

Post by falcon »

Har kollat massor med avsnitt på blondiehacks. Mycket bra info där. Snabbchuck kanske är bra... Största nackdelen med en fräs är att den bygger på listan med "måste ha" prylar så den blir väldigt lång.... Parallellbitar, pinnfräsar, V-block, rundmatningsbord, DRO, kantavkännare, planskiva, metallbandsåg, 3fas-förgreningsuttag, 123-block, olika kemikalier o smörjmedel mm. Tur man inte måste ha allt från början. :shock:
// Falcon

Hans K
Veteran
Veteran
Posts: 1898
Joined: May 25th, 2009, 9:37 pm
Location: Härryda

Re: verkstaden

Post by Hans K »

Ta o fixa lite i taget så blir det bra till slut.

Hans K
Panzar e Kul

Christer 2a6
Veteran
Veteran
Posts: 1100
Joined: July 31st, 2016, 6:13 pm
Location: Umeå

Re: verkstaden

Post by Christer 2a6 »

Maskiner är alltid rätt !!! Kan alldrig få för många !! Bara förlite utrymme 😀
Christer2a6 umeå

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: verkstaden

Post by falcon »

Ja, mer maskiner och tillbehör! Största nackdelen med det är att det tar lite fokus (och finansiering) från modellerna. Men å andra sidan är maskiner lättare att få igenom i budgetförhandlingarna med finansministern hemma... :D Först maskiner, sedan metallbitar och därefter förvandla metallbitar med hjälp av maskiner till modellfordon... Låter enkelt! Fast det lär väl bli en lång övergång från printade plastbitar till bearbetade metallbitar i modellerna. Får ta det del för del. Börjar klia i fingrarna på att komma igång, så jag får väl beställa lite pinn-fräsar till att börja med i alla fall. Vad rekommenderar ni för butiker? Schuchardt Maskin? Verktygsboden? verktygonline? Annan? 2- eller 3-skäriga för aluminium? Tips mottages tacksamt! :D
// Falcon

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1662
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: verkstaden

Post by cahlfors »

Det finns visst speciella fräsar för aluminium och de är antagligen bäst. Annars har jag goda erfarenheter av hårdmetallfräsar vid torrkörning.

Man ska i alla fall akta sig för TiAlN-behandlade fräsar. De är nog bra för stål, men aluminium fastnar på skären. Gissa hur jag vet det! :evil:

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: verkstaden

Post by falcon »

Ja, jag har hört något om att obehandlat är bäst för aluminium, så det är väl bra att börja med det.
Här hittade jag någonting som kanske funkar till att börja med:
https://smaskin.se/skarverktyg/frasning ... -aluminium
// Falcon

Return to “Allmänt snicksnack”