citron- o fosforsyra

Här kan du dela med dig av byggtips, smarta lösningar och uppgraderingar.
Post Reply
cahlfors
Veteran
Veteran

citron- o fosforsyra

Post by cahlfors »

Här är en som provat lite olika: https://nattvard.com/242/citronsyra-och ... rtimentet/

ÖoB har tyvärr slutat med den förträffliga och prisvärda citronsyran, men de har fortfarande Hessa klinkerrent, som omnämns i artikeln och innehåller fosforsyra i bruksklar koncentration.
Jag tror den är vettig för oss modellbyggare. Annars har Bauhaus en femliters koncentrerad till rengöring av vattenfilter. Den blir billigare för storkonsumenter som ska ta bort rost från ett fjäderben eller så...

Fördelen med fosforsyra vid rostborttagning är att den bildar någon sorts skyddande fosfat på ytan. Kör man citronsyra på rost, måste man på med rostskydd direkt.

//

Patjo
Medlem
Medlem

Re: citron- o fosforsyra

Post by Patjo »

Citronsyran skapar en yta av magnetit, Fe3O4, detta enligt en liknande diskussion i Alfa Romeo-kretsar. Den ska ha någon grad av rostskyddande egenskaper. Av egen erfarenhet skulle jag nog säga att stålkvaliteten spelar en roll. "Bara att borsta bort" men jag skulle helst slippa då jag tycker beläggningen sitter nog så bra. Vilken primer passar direkt på?

Axlar_02.jpg

Sen ska man nog inte köra vad som helst i syrabad. Jag hittade en mauser laddram under en fjällvandring. Den slängde jag i citronsyran och bladfjädern blev lövtunn och skör som aska.

En annan kul anekdot, sent 80-tal köpte far Biltemas White Spoke-fälgar till den då nya Volvon. De var nästan röda i kanterna redan på hyllan men de togs med till hans arbetsplats. Där blästrades de, svarvades runda, och fosfaterades. Jag vill minnas nåt om förzinkning också innan de lackades. 20 år senare när bilen lämnade familjen fanns det fortfarande inte ett spår av rost på fälgarna.

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Måste det finnas "friskt" stål med i bilden? Jag försöker få bort rost från en metallinsats som bitit sig fast i en plastdetalj. Jag tyckte det skulle vara snart gjort i syrabadet men efter 24 timmar syns inte ett spår av reaktion.

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Patjo wrote:
December 2nd, 2023, 7:20 pm
Måste det finnas "friskt" stål med i bilden? Jag försöker få bort rost från en metallinsats som bitit sig fast i en plastdetalj. Jag tyckte det skulle vara snart gjort i syrabadet men efter 24 timmar syns inte ett spår av reaktion.
Jag har aldrig misslyckats med citron syra, och tiden 24 timmar verkar lång för mig.
Men det kan vara att jag blandar lite starkare lösning än du gör.
Om jag lägger i någon metall bit med yt eller grövre rost, så börjar det och bubbla vid rosten med en gång.
Robert

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Jag har inte en aning vilken blandning jag har men här har det inte bubblat, då fyllde jag ändå på med citronsyra och stoppade i några rostiga skruvar från grusplanen utanför som vittnesbitar. Det var ändå så pass så jag kunde få bort det sista med borsten men jag börjar undra om citronsyra kan bli dålig? Då är det ändå ett år kvar till bäst-före enligt förpackingnen. Nu var allt ändå ogjort för när jag gnider med borsten inser jag att två piggar på plastdetaljen är avbrutna. De styr öppning och stängning av askkoppen i mittkonsolen jag byter i 156:an. Från äkta träimitation till äkta kolfiberimitation. Nu blir det att försiktigt bryta loss den yttre kulissen på luckan och limma fast den på den gamla innerdelen som har sina piggar i behåll. Föroreningarna kom från metallinsatsen som sitter i hela alltet.

Bilder från dramats början...
vaktadgryta.jpg
vaktadgryta.jpg (112.8 KiB) Viewed 485 times
konsol.jpg
konsol.jpg (102.75 KiB) Viewed 485 times